torsdag 22 april 2010

Mario Balotelli

... Min nya älskling. Kan inte släppa mina tankar om honom. Min beundran för hans bakvänt vackra sätt att vara. För att han skänker fotbollen det som fotbollen behöver. Kärlek. Hat. Passion. Ilska. Dramatik.

Innan tisdagens match tyckte jag att han var ett tjatigt ämne. En omotiverad landslagskandidat. En hopplös bråkstake. En idiot som ständigt gav bort alla nya chanser som han fick. Ett modernt fenomen, symptom på den moderna fotbollens ständiga jakt på väldigt unga fixstjärnor.

Men när han slängde sin intertröja i backen efter Barcamatchen var han bara så jävla vacker i sin vita undertröja. Och då menar jag inte någon ytlig erotisk grej. Lite fysiskt på så sätt att det helt enkelt såg bra ut, ja, men mest hela grejen, mitt i det där enorma spektaklet. Att han inte går omkring med någon falsk yrkesmässig oberördhet. Att han är riktigt förbannad, men ändå med viss elegans.

Jag skrev ju inget om incidenten efter matchen, men jag tycker att det var en rejäl bitter eftersmak på en stor och imponerande seger för Inter. Till skillnad från många andra är jag mest irriterad på publiken som buar ut en spelare på grund av att han gör rent tekniska misstag.

OK, såklart hade de inte reagerat likadant på någon annan spelare. Balotelli har skrapat fram den här relationen under loppet av nästan tre år. Jag förstår att han är impopulär, men jag tycker att man tappar rätten att kräva något av honom när man buar ut honom för fel saker.

Dessutom är det strategiskt sjukt att psyka en spelare i laget när man leder med 3-1 mot Barcelona i en CL-semi med bara några övertidsminuter borta ifrån att fullborda bragden. Den ultimata triumfen.

Först tyckte jag att han i sin tur borde skaka av sig skiten. Men när jag såg honom slänga av sig tröjan på väg in i spelartunneln, med oavbrutna förbannelser över eländet, var jag såld. Jag har försökt förklara det i det här inlägget, men jag fattar att det är svårt. Att det blir ganska abstrakt. Så jag kan kanske mest säga att en bild säger mer än tusen ord, och de bilderna kan man nog plocka fram på You Tube eller nåt.

Hoppas bara att han inte säljs vidare till det sterila PL där han mest kommer att framstå som en halvtråkig bling-bling-snubbe.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: